Jak podnieść poziom testosteronu?

Co to jest testosteron?

Testosteron to męski hormon. Jego natężenie i działanie decyduje o tym, jakiej płci jest człowiek. Mężczyzna produkuje ok. 7 mg tego hormonu dziennie, a kobiecie tylko 0,3 mg. Jest on odpowiedzialny za cechy męskie i to dzięki niemu możemy odróżnić kobietę od mężczyzny. Za jego wytwarzanie jest odpowiedzialne podwzgórze oraz przysadka mózgowa, która pełni funkcję informatora. Komórki Leydiga umiejscowione w jądrach produkują testosteron, który następnie trafia do krwi. W tym miejscu tylko 10% hormonu jest w stanie wolnym, czyli mającym możliwość stymulacji genów zarządzających syntezą białek.  Dzięki dużej ilości testosteronu zapada decyzja czy dziecko będzie płci męskiej, czy żeńskiej oraz jeżeli będzie to mężczyzna, w jaki sposób będzie on się rozwijał i ile cech męskich będzie posiadał.  Najwięcej testosteronu jest wytwarzanego u mężczyzn w okresie dojrzewania, kiedy nabierają oni siły i wigoru, natomiast jego poziom spada nieco po 25 roku życia. Maleje wtedy ilość wolnego hormonu oraz jego aktywność.

Za jakie cechy jest odpowiedzialny?

  • Odpowiada on za cechy męskie i wykształcenie się narządów układu rozrodczego, w tym penisa, prostaty, gruczołu nasiennego i nasieniowodów oraz owłosienie całego ciała i twarzy. Jego działanie ma wpływ na wygląd mięśni i spalanie tłuszczu, a także na potencję i popęd seksualny. Dlatego hormon podnosi kondycję fizyczną, wydolność, wytrzymałość, a nawet agresję.
  • Jest nieodłącznym elementem podczas tzw. Myślenia przestrzennego. Z tego względu płeć piękna ma mniej kłopotów z orientacją w terenie oraz pomyślnym zaparkowaniem samochodu.
  • Mężczyźni, którzy są wpływowi i starają się sprawować nad wszystkim kontrolę posiadają duże zasoby testosteronu. Ich cechą jest stanowczość, umiejętność szybkiej reakcji oraz większy poziom libido.
  • Do prawidłowego rozwoju życia mężczyzny istotny jest stosunek zawartości testosteronu w jego organizmie do ilości pozostałych hormonów. Każdy mężczyzna ma określoną zawartość estrogenu, czyli hormonu żeńskiego. Wraz z hormonem męskim uzupełniają się i zapobiegają niezaspokojonemu popędowi z agresją.
  • Testosteron pełni bardzo ważna rolę również w wzmacnianiu siły oraz objętości tkanki mięśniowej. Po prawidłowo wykonanym treningu oporowym, hormon reguluje przyswajalność białka oraz zarządza nad rozbudową mięśni i skraca włókna mięśniowe. Sprzyja także to zwiększaniu siły witalnej i mięśniowej. Odpowiedni poziom testosteronu jest odpowiedzialny za przemiany anaboliczne, czyli budujące tkanki.

Testosteron, a inne hormony

  • Wraz z kortyzolem, czyli hormonem stresu, zniszczą białko, a to stanowi bardzo ważny fakt dla sportowca. Oznacza to, że stres nie sprzyja budowaniu masy mięśniowej. Testosteron kieruje spalaniem tkanki tłuszczowej i rozmieszcza ją proporcjonalnie po organizmie.
  • Wyższy poziom testosteronu wynika również z niewystarczającej aktywności aromatazy, czyli enzymu, który zamienia testosteron w estrogen. Skutkiem zbyt wysokiej aktywności aromatazy jest nadmierna produkcja żeńskiego hormonu. Do zauważalnych efektów zbyt dużej aromatazy jest brak ochoty na seks, zmniejszenie ambicji zawodowych. Enzym działa w tkance tłuszczowej, a jego niska aktywność jest oznaką starzenia się organizmu.

Jak podnieść poziom męskiego hormonu?

Istnieje szereg sposobów na naturalne podniesienie poziomu testosteronu w organizmie.

  • Dieta – Twoje żywienie jest odpowiedzialne za prawidłową produkcję testosteronu. Ciało będzie chciało zachować równowagę hormonalną, jeżeli zadbasz o regularne dostawy składników odżywczych. Do zaburzeń hormonalnych dochodzi między innymi u kobiet chorych na anoreksję, ciało próbując bronić się przed chłodem stymuluje wytwarzanie testosteronu, a efektem tego jest męskie owłosienie na całym ciele.
  • Sen – zadbaj o to, aby twoje ciało mogło się kompleksowo zregenerować. Powinno to być ok. 7- 8 godzin snu. Zachodzą wtedy procesy, które regulują gospodarkę hormonalną organizmu.
  • Ćwiczenia – Na podwyższenie poziom testosteronu poleca się ćwiczenia trójbojowe takie jak martwy ciąg, wyciskania i przysiady. Mała ilość powtórzeń przyczynia się do naturalnej produkcji hormonów. Zaleca się je wykonywać dwa razy w tygodniu. Powinny być bardzo intensywne.
  • Suplementacja – Sięgnij po preparaty ziołowe takie jak buzdyganek naziemny, które stymulują produkcję testosteronu, poprawiają potencję i wzmagają popęd seksualny. Pomocne będą także aminokwasy, najlepiej sprawdzą się te, które w składzie mają BCAA lub glutamina, które wzmacniają regenerację mięśni po treningu oraz ZMA, czyli kompleks witamin z magnezem i cynkiem, który naprawia mikroouszkodzenia podczas treningu, także wzmaga regenerację oraz poprawia jakość snu.
  • Posiłek przed treningiem powinien być mały oraz pełnowartościowy po zrobionym treningu. Jedz dużo warzyw, ale stosuj dietę wysoko białkową. Unikaj dużej ilości cukrów, gdyż zbyt wysoki poziom glukozy we krwi wpływa niekorzystnie na produkcję HGH.
  • Duże dawki alkoholu nie sprzyjają produkcji testosteronu.
  • Regularny seks wpływa na bieżącą produkcję męskiego hormonu.
  • Ćwicz tak, aby nie utracić wszystkich sił podczas treningu.
  • Dobrze na produkcję testosteronu wpływa także 30-minutowa drzemka w ciągu dnia. Najlepiej przed godziną 16-stą.

Czytaj też:

Buzdyganek naziemny – sekret męskości?

Korzenie Maca rośliną płodności?

Leave a Comment

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.