Dieta na masę – sposób na piękne mięśnie?

Dieta na masę i jej zasady

Wiele mężczyzn zastanawia się jak jeść, aby organizm nie odkładał tłuszczu, ale zwiększał tkankę mięśniową, nic dziwnego, skoro nie jest to sprawa tak łatwa, jak mogłaby się wydawać. Nie wystarczy tylko jeść więcej. W życiu wielu aktywnych fizycznie są dwa okresy: dieta na masę oraz redukcja wagi. Ta pierwsza polega na umiejętnym zwiększaniu kalorii w diecie, a druga na zdrowym obcinaniu.  Dieta na masę to sposób na wyrzeźbienie mięśni, dlatego powinniśmy w niej zawrzeć znaczną ilość białka, które jest ich budulcem, bez niego nie wyćwiczymy ich. Dobrze zbilansowany jadłospis to podstawa do spełnienia naszego celu. Muszą w niej być zawarte wszystkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. 

Należy pamiętać jednak, że przyswajalność białka przez nasz organizm jest zależna od różnych czynników takich jak genetyka czy zawartość w diecie suplementów oraz jakie treningi wykonujemy. Oczywistym faktem jest, iż powinny być to ćwiczenia siłowe, ponieważ aerobowe, to cardio, czyli poprawiające pracę serca, szybko spalające kalorie i nie wpłyną one na naszą sylwetkę tak jakbyśmy tego chcieli. Zamiast przybrać na tkance mięśniowej spalimy tłuszcz wraz z mięśniami, a to mija się z celem. 

Dzięki zadbaniu o dużą zawartość białka w diecie zadbamy o rozrost naszej tkanki, jednak nie mniej ważne jest także zapewnienie pozostałych składników odżywczych z jak najlepszego źródła tzn. nieprzetworzonych. W całym procesie przybierania na masie warto również pamiętać o zapotrzebowaniu na płyny, które przyśpieszą przemianę materii, czyli w tym przypadku nie odchudzanie, ale wytwarzanie tkanki mięśniowej. 

Co może być pomocne w budowaniu mięśni?

Oprócz prawidłowego jadłospisu niezmiernie ważną rolę odgrywają w przypadku tej diety również suplementy, które często wspomagają przemianę materii, szybciej regenerują mięśnie, posiadają dodatkową zawartość cennego dla nas białka, ale nie powinniśmy zapominać, że to dieta jest naszą podstawą i aż 70% naszego sukcesu zależy od niej. 

Możemy skorzystać z gotowych kalkulatorów, które możemy znaleźć w sieci internetowej. Obliczymy w ten sposób nasze zapotrzebowanie kaloryczne według takich parametrów jak płeć, wiek, waga, wzrost i aktywność fizyczna. Takie działanie pozwoli nam na kontrolowanie spożywanych kalorii oraz składników odżywczych potrzebnych do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Warto skorzystać z kalkulatora BMR z tej strony: https://www.fabrykasily.pl/bmr 

Warto też pamiętać o zasadach, którymi rządzi się nasze ciało dlatego, aby zdobyć upragnione mięśnie zaleca się zawrzeć w swojej diecie: 

  • Tłuszcze – od 25 do 30 procent BMR, czyli całego dziennego zapotrzebowania  
  • Węglowodany: 5-6 g na kilogram masy ciała 
  • Białko 2-3 lub 1-6 gramów na kilogram masy ciała 

Drugim nieodłącznym elementem jest trening, powinien on być regularny i dostosowany do naszych potrzeb, podobnie jak dieta. Najlepiej w tych sprawach poradzić się trenera personalnego, który ułoży nam odpowiedni plan ćwiczeń. Takie rozpiski możemy postarać się znaleźć również na różnych stronach internetowych związanych ze zdrowym stylem życia, chociaż to rozwiązanie jest gorsze, z tego względu, że mogą one być niedopasowane do naszych parametrów fizycznych. 

Ćwiczenia przede wszystkim tez powinny rozwijać nas nie tylko fizycznie, ale też psychicznie. Dobre ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą dadzą efekty zarówno wizualne w postaci wyrzeźbionych partii ciała, dodadzą pewności siebie jak i zdolności do automotywacji. Nie zaleca się, aby trwał on długo, ponieważ przebywanie 3 godziny na siłowni nie gwarantuje nam zamierzonych efektów, ponieważ organizm także potrzebuje regeneracji, aby zwiększyć masę mięśniową. Dobrą jakość snu osiągniemy w ciągu 7-8 godzin, w ten sposób dbamy o odbudowę mikrouszkodzeń. 

Czy dieta na masę musi być droga? 

Dobra dieta na masę powinna być zróżnicowana, prosta a przede wszystkim tania. Jeżeli bardzo czegoś pragniemy to zrezygnujemy z rzeczy mniej ważnych, by osiągnąć nasz cel. Dieta nie powinna być droga, jeżeli zaczniemy myśleć logicznie i kupować produkty w promocjach, ku naszemu zdziwieniu może się okazać, że na takiej zaoszczędzimy, ponieważ nauczymy się lepiej planować wydatki.  

Jeśli nie stać nas na drogi produkt musimy szukać zamienników takich jak: 

  • Mięso z piersi indyka – mięso piersi kurczaka 
  • Ziarenka chia – Ziarna Siemienia lnianego 
  • Jagody goji – żurawina 
  • Kosmosa ryżowa – kasza jaglana 
  • Mąka kokosowa – mąka owsiana lub pszenna pełnoziarnista 

Możliwości jest wiele potrzeba tylko chęci. Nie warto żyć wymówkami. Porównując się do innych nic nie zyskasz, za to zdobędziesz bezcenną wiedzę życiową podjęciem swojego wyzwania i po prostu działaniem! 

Przyśpiesz swoją przemianę materii!

Metabolizm usprawnimy jedząc regularnie: 

  • 5 posiłków – co 3 godziny 
  • 4 posiłki – co 4 godziny 
  • 3 posiłki – co 5 godzin 

Warto również wdrożyć do swojej diety odżywki białkowe i białkowo-węglowodanowe, które przyczynią się do zapewnienia odpowiednich kalorii naszemu organizmowi, kiedy nie mamy czasu na posiłek oraz jego gotowanie. Trzeba pamiętać o tym jednak, że nie zastąpią one prawdziwego jedzenia z naturalnego źródła. 

 

Leave a Comment

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.