Probiotyki, czyli jak chronić jelita

Dobre i złe bakterie

W ludzkim organizmie istnieją tysiące różnych gatunków bakterii, które niestety mogą doprowadzić do zaburzenia mikroflory, która jest odpowiedzialna za sprawności różnych funkcji w organizmie, dlatego w trosce o nasze zdrowie niezwykle ważne jest, abyśmy dbali o jej prawidłowe funkcjonowanie. Ciało ludzkie ma ok. 2 kg bakterii i innych mikroorganizmów w organizmie. Znaczna część z nich znajduje się w układzie pokarmowym, szczególnie w jelicie grubym. Mikroflora jelitowa jest złożona z bardzo równych czynników biologicznych i żyje w niej około 1000 mikrogatunków. Zdrowie nie tylko opiera się na dobrej kondycji fizycznej, dobrze zbilansowanej diecie, ale także sprawności wewnętrznej organizmu. To ostatnie wynika z obecności dobrych i pożytecznych bakterii, które są niezbędne podczas trawienia pokarmu, wytwarzaniu przeciwciał, regulacji wzrostu patogenów oraz pobudzeniu makrofagów i limfocytów, potrzebnych dla układu odpornościowego. 

Zaburzona flora jelitowa – objawy 


Zmiany w składzie mikroflory mogą się przyczynić do powstawania wielu chorób. Objawy nie zawsze są związane z procesami trawienia. Mogą wystąpić w formie braku żelaza, czyli anemii, chronicznego zmęczenia, słabej odporności, alergii oraz niedoborze witamin. Jednak najczęściej objawia się to wzdęciami, zaparciami, biegunkami i gazami. 
 Najbardziej niebezpiecznym skutkiem jest degradacja dobrych bakterii Lactobacillus oraz Bifidobacterium. Są to mikroorganizmy wytwarzające kwas mlekowy i wspomagające funkcje życiowe. Wytwarzają witaminy oraz wspomagają procesy metaboliczne, ale także regulują poziomu cholesterolu we krwi, działają przeciwzakaźnie, przeciwnowotworowo oraz zapobiegają powstawaniu wrzodów. Naruszenie flory bakteryjnej może wywołać szereg konsekwencji dla naszego organizmu i są to nie tylko objawy układu pokarmowego, ale też zaburzenia pracy mózgu i psychiki. 
 

Jaka jest rola probiotyków? 

Probiotyki zostały stworzone z myślą o ochronie zdrowia i są to żywe kultury bakterii oraz drożdży, które tworzą warstwę ochronną i pielęgnują układ pokarmowy. Walczą także ze złym działaniem drobnoustrojów chorobotwórczych, a tym samym wpływają na stan naszego zdrowia. Probiotyki dostarczają nam brakujących jednostek z gatunku BifidobacteriumLactobacillus i Saccharomyces. Stosowanie probiotyków polecana jest szczególnie tym, którzy przez dłuższy czas stosowali antybiotyki, które naraziły organizm na zaburzenia mikroflory bakteryjnej oraz zanik sporej ilości dobrych mikroorganizmów. 

Lekarze apelują, aby uzupełniać na bieżąco niedobory bakterii, spożywając określone grupy produktów żywieniowych. Dobrze przyswajające się probiotyki znajdziemy w sfermentowanych produktach mlecznych, czyli kefirach, jogurtach, maślankach, ale także w produktach kwaszonych – ogórkach i kapuście. Do najmniej popularnego źródła zalicza się również oliwki i gorzką czekoladę. Probiotyki regularnie stosowane jako preparaty bądź pochodzenia naturalnego wspomagają prawidłowy stan flory bakteryjnej i chronią nasze zdrowie przed bardzo negatywnymi skutkami zaburzeń. 
 

Prebiotyki, a probiotyki 

Prebiotyki to składniki pokarmowe, które są pożywką dla bakterii probiotycznych. Te drugie, aby mogły dobrze spełniać swoje zadania i nie zanikać z naszej flory potrzebują odżywki, dlatego też szczególnie ważne jest pielęgnowanie ich pracy w naszym organizmie, nagradzając je prebiotykami, które wspomogą i uskutecznią ich pracę. Najpopularniejszym prebiotykiem, który dobrze stymuluje funkcjonowanie bakterii jest błonnik, w formie pektyny, gumy, insuliny oraz pektyny. 
 

Naturalnym sposobem na wzmocnienie aktywności probiotyków w naszym organizmie jest spożywanie: cykorii, karczochy, cebuli, czosnku, zboża, bananów, szparagów, porów, natki pietruszki. Dzięki dużej zawartości błonnika wspierają one rozmnażanie się bakterii, a również walcząc z brakiem odporności czy problemami układu pokarmowego. 
 

Zaburzenia mikroflory, a inne schorzenia


 Skutkiem złej pracy flory, mogą być także:

  • alergie 
  • bóle stawów i mięśni 
  • słaba odporność
  • zaburzenia psychiczne 
  • zaparcia 
  • zespól jelita drażliwego.

 
 Dlatego zaleca się leczenie ich poprzez kompleksowe dotarcie do prawdziwego źródła tych dolegliwości, dbając o zapotrzebowanie na probiotyki w sposób kontrolowania spożywanych grup żywieniowych lub dostarczając je poprzez probiotyki dostępne w aptekach. Takie suplementy diety ułatwią nam nieco dbanie o stan jelita, jednakże należy pamiętać, że nawet najlepszy lek pomimo zapewnień producenta może okazać się nie skuteczny, jeśli zostanie źle dobrany. 
 
Bardzo skuteczne probiotyki mogą być pomocne nie tylko w przypadku problemów trawiennych, ale również w innych schorzeniach m.in. nawracających infekcjach pochwy, które najczęściej są powodowane przez grzyby i wirusy oraz w nawracających chorobach układu oddechowego czy osłabionej odporności. Dolegliwości te często mają przykre konsekwencje, ponieważ dużo preparatów przeznaczonych do leczenia tych przypadłości jest skutecznych chwilowo, a po zaprzestaniu ich stosowania infekcje nawracają, a co gorsze uodparniają się na te antybiotyki. 

 

Czym są symbiotyki?

To prebiotyki i probiotyki zamknięte razem w jednej kapsułce lub tabletce, dodatkowo wspomagane substancją pobudzająco ich działanie oraz wzrost. Jest to najskuteczniejsza opcja pielęgnowania naszej mikroflory bakteryjnej, skutkiem czego jest duża efektywność pracy dobrych bakterii, ponieważ dbamy o ich przetrwanie w naszym organizmie. 
 
Symbiotyk jest najczęściej zalecany i przepisywany przez lekarzy jako nieodłączny dodatek podczas stosowania antybiotyków. Likwiduje i zapobiega niektórym skutkom ubocznym stosowania kuracji antybiotykowej, kiedy mamy do czynienia z:

  • złym samopoczuciem 
  • alergiami 
  • przemęczeniem 
  • stresem 
  • nadmiernym spożywaniem alkoholu
  • stosowaniem sterydów, antykoncepcji
  • złą dietą 
  • infekcjami intymnymi 

 

Leave a Comment

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.